Ondernemerslogica tijdens inflatie

Wat doe jij als ondernemer, als alle prijzen omhoog gaan en de inflatie niet lijkt af te vlakken? Misschien denk je, ik kan het niet maken naar mijn klanten toe om ook mijn prijzen te verhogen. We nemen je even mee in de logica van ondernemen ten tijde van inflatie.

Omgaan met de stormen

Misschien dacht je dat de ergste stormen nu voorbij zouden zijn. Na Corona en de energiecrisis, moeten we nu leren omgaan met inflatie en recessie. Het is geen tijd om zwaarmoedig en passief af te wachten op betere tijden. Sterker nog, het is juist in economisch zware tijden, dat veel succesverhalen doorbreken (denk aan Über, Airbnb, Mailchimp, etc). Er wordt dus nu een beroep gedaan op jouw ondernemerschap, deins daar niet voor terug.

Moet ik mee in prijsverhoging

Na jaren van ultra lage inflatie en zelfs deflatie, voelt het onwennig om je prijzen aan te passen. De simpele waarheid is, je kunt niet achter blijven. Je zult deze crisis niet overleven als je enige uitgangspunt is om iedereen te vriend te houden. Als jij je buffer gebruikt om de gestegen kosten op te vangen, is de kans groot dat je straks te laat bent als je alsnog een prijsverhoging door wilt voeren.

Waar moet ik op letten

Stap 1 – Analyseer jouw kostenstructuur. Heb je te maken met veel (verwachte) kostenstijgingen of valt het in jouw branche wel mee?

Stap 2 – Leer van de communicatie en strategieën die andere bedrijven gebruiken, zowel in jouw branche als in andere branches.

Stap 3 – Gebruik deze gelegenheid om jouw verdienmodel onder de loep te nemen. Wellicht zijn er mogelijkheden om je aanbod beter af te stemmen op de vraag en kun je daarmee prijsverhogingen beperken. Het kan ook zijn dat dit gewoon een goede gelegenheid is om je nieuwe verdienmodel door te voeren.

Stap 4 – Neem uitgebreid de tijd om na te gaan of je meer waarde kunt bieden. Tijdens een crisis zijn het de ondernemers die creatief om weten te gaan met de uitdagingen, die boven komen drijven. Wellicht kun jij deze bedreiging ombuigen tot een kans.

Stap 5 – Sluit verdere prijsstijging in de toekomst niet uit. Als je gericht bent op de korte termijn, zou je geneigd kunnen zijn om de belofte te maken dat er voorlopig geen nieuwe prijsstijgingen komen. Niemand weet hoe de ontwikkelingen gaan in de nabije toekomst. Dus snij jezelf niet in de vingers door dingen te beloven, vanuit een oprechte wens en verlangen, die niet verstandig en zakelijk zijn.

Stap 6 – Blijf open, transparant en objectief in het hele proces. Ga de dialoog met je klant aan, schiet niet in de verdediging. Zoek samen naar oplossingen en voorkom verwijdering.

Stap 7 - Het is belangrijk dat je niet probeert koste wat kost elke klant te behouden. Als je oprecht bent in je aanbod naar de markt, weet je dat een vertrekkende klant ruimte biedt voor nieuwe klanten.

Conclusie, we zitten niet in hetzelfde schuitje

De bekende uitdrukking, we zitten in hetzelfde schuitje, gaat niet op. We zitten in dezelfde storm, iedereen heeft een eigen schuitje. De ene schuit heeft minder last van de storm dan de andere. Maar iedereen weet dat er een storm is. Laat je niet afschrikken en ontmoedigen, maar sta sterk. Samen komen we door deze storm!