2019 Banner Btw Blog 02

Kwartaal BTW en uitstel van betaling

De meeste bedrijven moeten eens per kwartaal een aangifte doen van de omzetbelasting (BTW). Sommige bedrijven hebben geen BTW, en je kunt ook met jaarlijkse of maandelijkse aangifte te maken krijgen. In de regel betekent dit dat voor het einde van januari, april, juli en oktober de aangifte ingediend moet zijn en betaald! Zit je krap bij kas, dan kun je onder bepaalde voorwaarden (dat er bijvoorbeeld verder geen betalingsregelingen lopen), 4 maanden uitstel van betaling krijgen. Lees hier meer over wat je kunt doen bij tijdelijk kas tekort!

Stap 1 - Aanleveren

CoinCare ondersteunt digitaal werken. Nooit meer zeulen met mappen en dozen vol met bonnen, maar alles in de cloud. Heeft u ooit nog een factuur nodig, dan kunt u die altijd bij ons opvragen. Het is belangrijk dat alle inkoopfacturen, alle zakelijke bonnen en alle verkoopfacturen aangeleverd zijn. Dit kan heel gemakkelijk via de Spenser App, pdf’s of gescande documenten naar jouw email adres (bedrijfsnaam@coincare.nl). Stukken die in Excel- of Word format worden aangeleverd kunnen helaas niet in behandeling genomen worden (vanwege juridische eisen aan digitaal werken).

Vergeet niet om ook je creditcard overzichten op te sturen (bij meerdere banken kun je die nu ook downloaden als CSV bestand en anders dan PDF) dan kunnen we deze ook verwerken.

Er zijn klanten die continu aanleveren, zodat ze nooit bonnen en facturen hoeven op te zoeken. Dat raden we iedereen aan, want dit geeft enorme rust (en je zou zelfs continu zicht kunnen hebben op je resultaat en openstaande posten, als je dat wilt).

Stap 2 - Ontbrekende stukken

Begin van de BTW maand, sturen wij een overzicht van de missende stukken. Zodra wij jouw stukken hebben ontvangen zorgen wij ervoor dat deze binnen 5 werkdagen verwerkt worden en de BTW aangifte gedaan wordt. Om te voorkomen dat de aangifte niet op tijd verwerkt kan worden, kunnen wij niet garanderen dat gegevens die na de 20e aangeleverd worden, nog verwerkt worden. Dan nemen we die uiteraard wel bij een volgende aangifte mee.

Uiterlijk drie dagen voor de laatste werkdag waarop betaald moet worden ontvang je een overzicht met het te betalen (of terug te ontvangen) BTW bedrag.

Stap 3 - Bankgegevens

Indien je bank gekoppeld is met Exact Online hoef je geen bankgegevens aan te leveren. Heb je geen koppeling, dan ontvangen we graag de MT940 bestanden vanaf de laatste keer dat je ze hebt aangeleverd tot de dag van aanleveren.

Een bankkoppeling is mogelijk wanneer je ABN-AMRO, RABO, ING of KNAB bank hebt (zakelijke betaalrekening).

Is er een dynamische bankkoppeling, dan zetten wij de betaling van de aangifte klaar in je bankomgeving, met het juiste betalingskenmerk, voor het einde van de maand.

Compleet of dynamisch

CoinCare kent twee serviceniveau’s: compleet (standaard) en dynamisch. Dynamische klanten maken veelal gebruik van de mogelijkheid om via Exact Online te betalen, zodat ze zelf nooit factuurgegevens hoeven in te geven en er geen fouten kunnen ontstaan bij de verwerking en betaling. CoinCare verzorgd dan niet alleen je boekhouding, maar neemt feitelijk je administratie uit handen. Heb je een dynamisch abonnement, dan ontvang je ook een actueel overzicht van je kwartaalresultaat bij je BTW aangifte.

Bijzondere omstandigheden

Zijn er bijzondere omstandigheden dan horen wij dat graag, dan gaan we uiteraard ons best doen om daar rekening mee te houden. Je kunt hierbij denken aan dat je voorrang wilt krijgen bij de aangifte i.v.m. vakantie of dat je pas heel laat stukken kunt aanleveren.

Contact

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit overzicht, neem dan vooral contact met ons op. Het beste werkt dit via support@coincare.nl, dan wordt jouw vraag het snelst door de juiste persoon behandeld. Maar je kunt uiteraard ook bellen op ons nummer 033-8200264.