Ben jij een ondernemer die zowel files als belasting wil ontwijken? Een motor op de zaak kan heel aantrekkelijk zijn, zeker in vergelijking met een auto op de zaak. Helaas zijn er toch een heel aantal regeltjes waar je rekening mee moet houden. Het maakt allereerst uit of je een BV hebt of een eenmanszaak of VOF. Daarnaast heb je te maken met bijtellingen voor de BTW, inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting (bij een BV). We hebben in de tabellen alles zo helder mogelijk opgesomd, maar als je zeker wilt weten dat je de juiste keuze maakt kun je het beste aan je adviseur vragen om jouw situatie even door te rekenen.
Sta je op het punt een motor aan te schaffen, dan is het belangrijk dat je op dat moment kiest of je de aanschaf op de zaak of in privé gaat doen. De reden is dat je te maken hebt met het feit dat je alleen dan kunt bepalen of je de motor ‘op de zaak’ gaat zetten. Heb je een BV, dan kun je ook in een later stadium de motor overkopen van privé, maar de BTW kun je dan niet meer terugvorderen.
De meest gebruikelijke rechtsvormen (VOF, eenmanszaak, maatschap) maken je voor de belasting een IB-ondernemer; dit houdt in dat je je bedrijfsresultaat bij je inkomstenbelasting aangeeft. Of je de motor op de zaak zet bij aanschaf of in privé houdt, heeft gevolgen voor de BTW en je inkomstenbelasting. In de tabel hieronder staat het zo volledig mogelijk uitgewerkt.
Motor in privé | Motor op de zaak | |
Aanschaf | Geen factuur nodig, geen BTW te verrekenen | Factuur op de bedrijfsnaam, BTW kan worden teruggevorderd |
Gebruik | 19 cent per kilometer onbelast uit de zaak, ook woon/werk verkeer | Alle kosten komen ten laste van de winst; er is een correctie van privé gereden kilometers maal de gemiddelde kilometerprijs |
Omzetbelasting | BTW geheven over gebruik (brandstof en onderhoud) kan naar rato zakelijk gebruik worden teruggevorderd | BTW kan worden teruggevorderd, privé gebruik correctie op basis aantal privé gereden kilometers (niet voor de BTW overigens) |
Woon/werk verkeer | Telt voor de BTW niet als zakelijke kilometers, maar voor vergoeding wel | Telt voor de BTW niet als zakelijke kilometers, maar voor vergoeding wel |
Overige voordelen | Telt mee voor investeringsaftrek, afschrijvingskosten drukken eerste vijf jaar de winst (zie punt vergoeding) | |
Accessoires | Geen vergoeding | Ook als zakelijke kosten aan te merken |
Motorkleding | Geen vergoeding | Ook als zakelijke kosten aan te merken |
Wanneer u uw onderneming heeft ondergebracht in een BV kunnen de kosten door de BV worden betaald en de BTW kan worden verrekend. Het alternatief is om de kosten uit privé te betalen en de zaak 19 cent per gereden zakelijke kilometer te belasten.
Motor in privé | Motor op de (balans van de) BV | |
Aanschaf | Betaal uit privé | Bij aanschaf of ander moment. BTW verrekening kan alleen bij aanschaf direct vanuit de BV, niet bij latere overname vanuit privé |
Gebruik | 19 cent per kilometer onbelast uit de zaak, woon/werkverkeer is vast onderdeel bij loon | Alle kosten gebruik en aanschaf |
Salarisbijtelling | Geen | Bijtelling van gemiddeld aantal privé kilometers als bijtelling bij loon |
BTW | Geen BTW verrekening mogelijk | BTW kan worden teruggevorderd, met correctie privé gebruik op basis aantal privé gereden kilometers (inclusief woon/werk) |
Woon/werk verkeer | Telt niet als zakelijke kilometers | Telt als zakelijke kilometers (niet voor de BTW) |
Overige voordelen | Telt mee voor investeringsaftrek, afschrijvingskosten drukken eerste vijf jaar de winst (zie punt vergoeding) | |
Motorkleding & accessoires | Ook als zakelijke kosten aan te merken |
Bij een auto wordt gewerkt met een vast bijtellingspercentage dat afhangt van de CO2 uitstoot. Ook zijn bij een auto 500 kilometers per jaar privé onbelast. Bij een motor op de zaak wordt er simpelweg voor alle privé gereden kilometers een bijtelling verwerkt. Jaarlijks bepaal je de gemiddelde prijs per kilometer. Voor een motor moet je de totale jaarlijkse kosten bepalen en daarmee de kosten per kilometer uitrekenen.
Wat je dus werkelijk aan bijtelling betaalt zit eerder in enkele honderden euro’s dan in de duizenden, zeker als je relatief weinig privé met de motor rijdt. Voor de bepaling van het privé deel is een kilometeradministratie wel echt nodig. Als je het totaal aantal kilometers per jaar bijhoudt en je zakelijke ritten registreert, heb je in de meeste gevallen voldoende overzicht.