Motor Op De Zaak

Ben jij een ondernemer die zowel files als belasting wil ontwijken? Een motor op de zaak kan heel aantrekkelijk zijn, zeker in vergelijking met een auto op de zaak. Helaas zijn er toch een heel aantal regeltjes waar je rekening mee moet houden. Het maakt allereerst uit of je een BV hebt of een eenmanszaak of VOF. Daarnaast heb je te maken met bijtellingen voor de BTW, inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting (bij een BV). We hebben in de tabellen alles zo helder mogelijk opgesomd, maar als je zeker wilt weten dat je de juiste keuze maakt kun je het beste aan je adviseur vragen om jouw situatie even door te rekenen.

Waar moet je fiscaal op letten bij aanschaf van een motor?

Sta je op het punt een motor aan te schaffen, dan is het belangrijk dat je op dat moment kiest of je de aanschaf op de zaak of in privé gaat doen. De reden is dat je te maken hebt met het feit dat je alleen dan kunt bepalen of je de motor ‘op de zaak’ gaat zetten. Heb je een BV, dan kun je ook in een later stadium de motor overkopen van privé, maar de BTW kun je dan niet meer terugvorderen.

IB ondernemer

De meest gebruikelijke rechtsvormen (VOF, eenmanszaak, maatschap) maken je voor de belasting een IB-ondernemer; dit houdt in dat je je bedrijfsresultaat bij je inkomstenbelasting aangeeft. Of je de motor op de zaak zet bij aanschaf of in privé houdt, heeft gevolgen voor de BTW en je inkomstenbelasting. In de tabel hieronder staat het zo volledig mogelijk uitgewerkt.

Motor in privé

Motor op de zaak

Aanschaf

Geen factuur nodig, geen BTW te verrekenen

Factuur op de bedrijfsnaam, BTW kan worden teruggevorderd

Gebruik

19 cent per kilometer onbelast uit de zaak, ook woon/werk verkeer

Alle kosten komen ten laste van de winst; er is een correctie van privé gereden kilometers maal de gemiddelde kilometerprijs

Omzetbelasting

BTW geheven over gebruik (brandstof en onderhoud) kan naar rato zakelijk gebruik worden teruggevorderd

BTW kan worden teruggevorderd, privé gebruik correctie op basis aantal privé gereden kilometers (niet voor de BTW overigens)

Woon/werk verkeer

Telt voor de BTW niet als zakelijke kilometers, maar voor vergoeding wel

Telt voor de BTW niet als zakelijke kilometers, maar voor vergoeding wel

Overige voordelen

Telt mee voor investeringsaftrek, afschrijvingskosten drukken eerste vijf jaar de winst (zie punt vergoeding)

Accessoires

Geen vergoeding

Ook als zakelijke kosten aan te merken

Motorkleding

Geen vergoeding

Ook als zakelijke kosten aan te merken

Motor en een BV

Wanneer u uw onderneming heeft ondergebracht in een BV kunnen de kosten door de BV worden betaald en de BTW kan worden verrekend. Het alternatief is om de kosten uit privé te betalen en de zaak 19 cent per gereden zakelijke kilometer te belasten.

Motor in privé

Motor op de (balans van de) BV

Aanschaf

Betaal uit privé

Bij aanschaf of ander moment. BTW verrekening kan alleen bij aanschaf direct vanuit de BV, niet bij latere overname vanuit privé

Gebruik

19 cent per kilometer onbelast uit de zaak, woon/werkverkeer is vast onderdeel bij loon

Alle kosten gebruik en aanschaf

Salarisbijtelling

Geen

Bijtelling van gemiddeld aantal privé kilometers als bijtelling bij loon

BTW

Geen BTW verrekening mogelijk

BTW kan worden teruggevorderd, met correctie privé gebruik op basis aantal privé gereden kilometers (inclusief woon/werk)

Woon/werk verkeer

Telt niet als zakelijke kilometers

Telt als zakelijke kilometers (niet voor de BTW)

Overige voordelen

Telt mee voor investeringsaftrek, afschrijvingskosten drukken eerste vijf jaar de winst (zie punt vergoeding)

Motorkleding & accessoires

Ook als zakelijke kosten aan te merken

Bijtelling

Bij een auto wordt gewerkt met een vast bijtellingspercentage dat afhangt van de CO2 uitstoot. Ook zijn bij een auto 500 kilometers per jaar privé onbelast. Bij een motor op de zaak wordt er simpelweg voor alle privé gereden kilometers een bijtelling verwerkt. Jaarlijks bepaal je de gemiddelde prijs per kilometer. Voor een motor moet je de totale jaarlijkse kosten bepalen en daarmee de kosten per kilometer uitrekenen.

Wat je dus werkelijk aan bijtelling betaalt zit eerder in enkele honderden euro’s dan in de duizenden, zeker als je relatief weinig privé met de motor rijdt. Voor de bepaling van het privé deel is een kilometeradministratie wel echt nodig. Als je het totaal aantal kilometers per jaar bijhoudt en je zakelijke ritten registreert, heb je in de meeste gevallen voldoende overzicht.