Nieuwe Boekhouder

Stel dat je het moedige besluit genomen hebt om jezelf een betere boekhoudoplossing te gunnen, dan zijn er wel een aantal zaken waar je op moet letten bij zo’n overgang:

  1. Is er een opzegregeling waar je voor hebt getekend? Vaak teken je voor een jaar en kun je daarna per direct opzeggen.
  2. Heb je een betalingsachterstand? Bij een betalingsachterstand heeft een boekhouder het recht om je administratie niet vrij te geven voor overdracht. Het verstandigste is om in gesprek te gaan en een oplossing te zoeken, waar alle partijen mee verder kunnen.
  3. Zit je boekhouder midden in een aangifte? Bij een overgang is het belangrijk dat helder is welke aangiftes gedaan moeten worden en wanneer. Wanneer dit inzichtelijk is, kan je nieuwe boekhouder het afstemmen met je huidige.
  4. Heb je zaken al betaald? Het kan zijn dat in je betaling al de kosten voor nog te verrichten werkzaamheden zitten. Overleg hoe je hier mee omgaat met je huidige boekhouder en hoe je nieuwe boekhouder je hierin eventueel tegemoet kan komen.
  5. Is er een salarisadministratie die loopt? Het is niet praktische om halverwege het jaar een salarisadministratie over te zetten. Vraag advies wat in jouw situatie het meest praktische is.

Indien je begeleiding wilt bij de overstap naar een nieuwe boekhouder, dan zijn wij je graag van dienst!