Het is belangrijk om je heel goed bewust te zijn van de basisprincipes die, ongeacht de heftigheid van de crisis, altijd blijven gelden. Door op deze wetten te vertrouwen als een kapitein op zijn kompas, weet je dat je de juiste koers blijft varen in de storm.
De emotionele mens verkoopt zijn aandelen op het dieptepunt, rent naar de supermarkt om pastasaus en toiletpapier in te slaan. De verstandige mens ziet de mogelijkheden, boekt goedkoop vliegtickets voor over een paar maanden en begint een bedrijfje in desinfecterende producten. Graag wil ik ondernemers een zo nuchter mogelijk checklijstje geven, om in deze turbulente ontwikkelingen, zo veel mogelijk koers te kunnen houden:
1. Breng kalmte
Maan jezelf en anderen tot kalmte met behulp van gezond verstand, geduld en kennis. Paniekreacties werken altijd escalerend, maar reacties van rust en nuchterheid werken ook besmettelijk. Deze economie heeft er baat bij dat we niet vanuit ongegronde angst op de economische rem trappen, maar rationele afwegingen blijven maken.
2. Overzie je liquiditeitspositie
Let goed op je liquiditeitspositie en maak desnoods een liquiditeitsplanning, zodat je goed kunt overzien hoe je de komende maanden aan de lopende verplichtingen kunt blijven voldoen. Stel investeringen in middelen of nieuw personeel alleen uit, als dit direct gevaar zou opleveren voor het voortbestaan van je bedrijf. In andere gevallen is het essentieel om je blik gericht te houden op langere termijn. Als je op basis van angst verlamd raakt in je ondernemerschap, is dit vele malen schadelijker dan wanneer je een korte tijd van kasstroom krapte moet overwinnen.
3. Breng je sector in kaart
Neem tijd om je branche en sector op basis van jouw kennis en ervaring goed in kaart te brengen? Wat zijn de mogelijke dreigingen en waar liggen de kansen? Hoe kan hier goed op ingespeeld worden? Het is natuurlijk een essentieel verschil of je in de evenementen branche of in de luchtvaarindustrie zit, versus de zorg of zakelijke dienstverlening.
4. Team synergie
Overleg met je team hoe je de handen symbolisch in één kan slaan, maar er verder voor kunt zorgen dat er zo min mogelijk risico genomen wordt op infectie gevaar. Nu er een gezamenlijke crisis te bestrijden is, is de kans groot dat er nieuwe synergie in je team loskomt. Maak gebruik van deze tijd waarin automatisch de prioriteiten van iedereen verschuiven. Als nooit tevoren zul je met je team kunnen vaststellen wat het ‘waarom’ is van jullie bedrijf. Vanuit deze motivatie wordt aan de bijdrage die je met je bedrijf levert aan de maatschappij een dimensie toegevoegd.
Als wij jou in deze tijd bij kunnen staan, neem dan vooral contact met ons op!
Samen staan we sterk. Samen komen we sterker uit deze crisis.