2019 Banner Blog Financielekrapte Blog

Wat kun je doen in tijden van cashflow tekort?

Tip 1 – Kort telefonisch uitstel

Soms is het net die enorme BTW aanslag of die loonheffing met vakantiegeld, die je cashflow laat opdrogen. Dan is het goed om te weten dat je 4 maanden uitstel kunt krijgen voor de betaling van de omzetbelasting of de loonheffing. Dit kan soms net de ruimte geven die nodig is. Je vraagt dit uitstel aan, zodra je de naheffingsaanslag binnen hebt. Dus je hoeft pas actie te ondernemen als de blauwe brief op de mat valt, waarin wordt aangegeven dat je te laat bent met het betalen.

Lees de hier exacte voorwaarden of neem contact op met support@coincare.nl

Tip 2 – Debiteurenbeheer

Als ondernemer heb je vaak goede relaties met je klanten, en dat wil je ook zo houden. Maar daarin schuilt een enorm gevaar, want je gaat vrienden niet najagen om je geld te ontvangen. Het debiteurenbeleid van veel ondernemers is zo soepel, dat ze er zelf soms bijna aan ten onder gaan. Het is daarom belangrijk om na te denken hoe je een beleid gaat opzetten, zodat alle klanten gelijk behandeld worden en gewoon op tijd betalen en anders herinneringen ontvangen.

Je kunt je debiteurenbeleid beter onder brengen bij iemand die emotioneel niet betrokken is bij de relatie die je hebt met de klant, maar die wel begrijpt dat de relatie waardevol is. Dit kan zijn dat je een van je medewerkers voortaan hiervoor verantwoordelijk maakt of je kunt het uitbesteden. CoinCare heeft een gespecialiseerde dienstverlening op het gebied van debiteurenbeheer. Samen met jou stippelen we een beleid uit, die we aanpassen op het betalingsgedrag van je klanten. We kunnen herinneringen sturen, nabellen, professionele brieven sturen en zelf het hele traject verzorgen van incassering. Heb je hier interesse in, neem contact op met peter@coincare.nl.

Tip 3 – Crediteurenbeheer

Waar je aan de ene kant goed kunt opletten dat klanten jou betalen, is het ook zinvol om te kijken of je bij financiële krapte afspraken kunt maken met bepaalde crediteuren. In plaats van je kop in het zand te steken, kun je contact opnemen met je leveranciers en dingen bespreekbaar maken. Dit geeft enorme rust en duidelijkheid, je kunt betalingsafspraken maken, je kunt zelfs vragen of je andere tarieven kunt krijgen, of je een deel kwijtgescholden kan krijgen als je een ander deel betaalt, etc. Nee heb je, ja kun je krijgen!

4 – Verdienmodel

In plaats van te stressen en te balen bij financiële krapte, kun je beter afstand nemen van je bedrijf en je afvragen of je dingen beter kunt aanpakken. Kun je bijvoorbeeld met aanbetalingen gaan werken, kun je met abonnementen gaan werken, kun je automatisch incasseren, kun je een ander segment van de markt benaderen die eerder of zelfs vooraf betalen, kun je meer waarde bieden en je prijzen aanpassen, etc… Heb je behoefte om met iemand hier over te klankborden, neem dan ook contact met ons op en stuur een mailtje naar gertjan@coincare.nl

Tip 5 – Snijden

Dit is de laatste tip, en de minst leuke. Maar als de vorige 4 tips niet hebben geholpen, dan is het misschien tijd om door de pijn heen te gaan. Zijn er bedrijfsmiddelen waar je afscheid van kunt nemen? Heb je wel zo’n groot pand nodig? Kun je dingen efficiënter doen waardoor je minder hoeft uit te besteden? Of heb je misschien toch personeel dat niet bijdraagt aan het bedrijfsresultaat? Soms is het even pijnlijk, maar niet voor niets zegt men: snoeien doet bloeien!

ACTIE!

We zijn aan het einde gekomen van de tips, maar de kern van het verhaal is: ONDERNEEM ACTIE. Misschien ben je moe en moedeloos, maar verandering komt niet door jezelf zielig te vinden. Maar als het je lukt om jezelf bij elkaar te rapen en de juiste stappen te zetten, zul je zien dat de beste tijden nog voor je liggen.

Contact